Versailles

In Frankreich ist gestern der Film „Versailles (Schnitt.de) des langjährigen Drehbuchautors Pierre Schoeller auf DVD erschienen – leider ohne englische oder deutsche Untertitel. Schoellers erste eigene Regiearbeit zeigt das Leben eines Außenseiters, der im Wald direkt neben dem titelgebenden Schloss haust und dem über Nacht ein Kind zufällt (Interview dazu mit dem Regisseur).

Im Spiegel der Bauten von Versailles formuliert der Regisseur einen Plot, wie er in dem amerikanischen Film Wendy and Lucy vor der Folie der US-Gesellschaft erscheint, für französische Verhältnisse ganz anders:

„The woods surrounding the Palace of Versailles serves as a real-life metaphor for the stark disparity between wealth and poverty, privilege and exclusion in Pierre Schöller’s sobering and unsentimental tale of two cities, Versailles

Schöller incisively illustrates the parallel, surrogate relationships formed among the marginalized – the poor, homeless, and elderly – that redefine the notion of family and community. By chronicling elliptical, transitory moments in the lives of people living under the shadows of a gleaming Versailles, Schöller not only reflects the transient nature of their threadbare existence, but also confronts the eroded revolutionary ideals of an inclusive, egalitarian society that these unregistered, shadow communities represent. (Strictly Film School)

Herausragend sind die beiden Hauptdarsteller Guilleaume Depardieu in seiner letzte Rolle zwei Monate vor seinem tragischen Tod und der kleine Max Baissette de Malglaive:

„… intense, authentic performances and handsome cinematography make this somewhat thin tale redeem itself over time. It’s sui generis style may eventually earn it a following. Depardieu and de Malglaive almost deserve comparison with Lamberto Maggiorani and Enzo Staiola of De Sica’s ‚Bicycle Thief.‘ Like Staiola, young de Malglaive seems well on is way to a film career, with a couple more film roles already under his belt. Depardieu has an edge and an innate marginality himself, an emotional transparency, that combine to give his Damien memorable authenticity and life…

It has a kind of poignancy given French cinema’s loss of the talented, doomed Guillaume Depardieu, and it’s hard to watch him struggling to breathe in an outdoor winter sequence knowing that he died of pneumonia two months after the film’s release. With this role (as well as Rivette’s ‚Duchess of Langeais‘ and Verheyde’s ‚Stella’just to name recent roles),‘ it’s clear that with Guillaume’s passing we lost greatness. (Chris Knipp, IMDb)

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