Land of Promise

Nach der phantastischen DVD-Box „Free Cinema“ (1953-1963) hat das British Film Institute Anfang dieser Woche nun ein zweites Schwergewicht über die Dokumentarfilmbewegung unmittelbar davor auf DVD veröffentlicht: „Land of Promise – The British Documentary Movement 1930-1950“. 40 Filme, alle neu gemastert, viele als Filme in letzter Zeit erst restauriert, geben einen umfassenden Überblick über eine der bedeutendsten Dokumentarfilmbewegungen der Filmgeschichte – ein Festival von insgesamt 13 Stunden Dauer auf vier DVDs:

A landmark BFI collection, and the first major retrospective of the documentary film movement during its period of greatest influence. These films – many of which are being made available here for the first time since their original release – capture the spirit and strength, concerns and resolve of Britain and its people before, during and after the Second World War.

These diverse and compelling films are fascinating historical documents, bearing witness to the social and industrial changes of the rapidly changing world. Yet they are also striking in their different approach to the form. Using poetry, dramatic reconstruction, the techniques of modernism and explicit propaganda, the filmmakers found fresh, new ways to get their message across.“ (BFI)

Diese alten Filme zeigen als historische Dokumente nicht nur einen völlig anderen Umgang der britischen Gesellschaft mit der Krise der dreißiger Jahre als in Deutschland. Sie gewinnen heute auch eine erstaunliche Aktualität, wie Lynsey Henley in ihrer Rezension „Promises, promises“ zu dieser DVD-Box im New Statesman anmerkt:

„It is tempting – too tempting – to play the game of „what might have been“, or to feel nostalgic for something that never happened. A vast new box set from the British Film Institute, Land of Promise, which collects the most notable films of documentary-makers working between 1930 and 1950, is a compendium of what-ifs, in which the idea of a fair and equal Britain, one brought about by war but created in peace, seems so real and near as to feel graspable. In these richer but once more unequal times, it is hard to avoid nostalgia.“ (Lynsey Henley)

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